Återbruk

I början av sommare startades en utmaning i gruppen sytokiga på FB som skulle vara klar tills den 1 augusti. Mitt bidrag till utmaningen har blivit ett linne  och två söta klänningar.

Linnets mönset är ottobres gratismönser i st 122 till min son av min mans gamla T-tröja



Sen första klänningen är i st 74 och gjort av ett gammalt retrolakan från 70-talet som jag bytte till mig mot bindor.



Även klänning 2 är feån samma retrolakan men i st 92 och en liten vikning fram som ger en viss rynkeffekt. Mönstren till klänningarna är mitt eget.


Trosor

Min dotter på 1,5 håller på att sluta med blöjor, men det går åt många trosor. Den här var så gullig att jag ville visa den här. Tyget är från stuvlådan på olssons tyger.


Blöjfodral, näsduksfodral och ett fodral för bindor/tamponger

Ny har jag sytt mitt första blöjfodral och fodral för bindor/tamponger. Näsduksfodral har ju sytt tidigare så det var ingen premiär. Jag har använt mig av vaxat tyg för att få det lite vatten och smutsavstötande, men det är knappast nödvändigt. En kamknapp för att stänga blöjfodralet och en för att stänga bind/tampongfodralet Ett vanligt snyggt tyg funkar nog lika bra. Jag tar 80kr för blöjfodral, 40kr för fodral till bindor/tamponger och 30kr för näsduksfodral. Porto tillkommer.



Blöjor för jämförelse

Jag har sytt en del nya blöjor, men eftersom de ser ganska lika ut så är det tråkigt att lägga ut här. Men eftersom jag har sytt i två olika storlekar så är det lite roligt att se skillnaden. Den stora blöjan är i st XXL och den lilla XS, dvs pyttebebis. Ny är den lilla inte ne blöja utan en coverbyxa och hade jag sytt den som blöja hade den sett ännu mindre ut.


Solhatt

Jag börjar bli lite trött på solen och kände att jag ville nog också ha en solhatt. Sagt och gjort så har jag sytt en till mig själv med. Den ser lite ledsen ut på bilden, men den sitter bra på huvudet :)


Bebisfilt

Nu är bebisfilten klar till samma bebis som ska ha lakan och bebisbyxa. Mamman ville ha en tunn filt och har själv valt tyget. Det är ett vanligt vävt tyg på framsidan och mjuk och mysig flanell på insidan. Det kommer att bli en jättemysig filt att svepa om bebisen. Lapptäckstyget är ju så gulligt också.


Påslakanset till vagga

Jag började känna att det var dax att fixa påslakan och örngott till min äldstas bebis som är beräknad att komma den 26:e juli. Nu tror vi alla att hon kommer att få gå över, men vi hoppas ju att bebis vill komma lite tidigare och då måste h*n ha lakan i vaggan. Tyget har jag köpt på Ikea.




Linne

Ett linne i det fina spindeltyget har det blivit till min son. Jag hade så tur att jag fick köpa en halvmeter av en kompis på sjalbarn. Det är är st 122 men jag kan sy upp andra storlekar på beställning.


RSS 2.0